Fanemarkering for de streikende

Torsdag ettermiddag ble det avholdt fanemarkering for alle bussjåfører og vektere som har streiket siden starten av september. Kristiansand Arbeiderparti var til stede i solidaritet med bussjåførene og vekterne.

Fanemarkering

Foto: Ida Hirst

Skrevet av: Kristiansand Arbeiderparti

«Det ble en flott markering med kraftfulle appeller fra både partier og tillitsvalgte», forteller Kenneth Mørk som er LO-leder i Kristiansand og omegn. Det var dem som tok initiativet til fanemarkering som samlet i overkant av 50 personer fra ulike foreninger og partier på Torvet torsdag ettermiddag.

Det deltok flere fra både Arbeiderpartiet og AUF, og Kai Steffen Østensen holdt appell sammen med representanter fra SV, Rødt og ulike fagforeningene.

«Arbeiderpartiet er krystallklare: vi står sammen med dere! Både nå og i neste kamp. Fordi det er blodig urettferdig at bussjåfører har vært lovet en bedre lønn i 13 år, uten at det har skjedd. I dag fikk vi beskjeden om at ting skjer – og det er takket være dere!», sa Østensen i sin appell.

Torsdag morgen ble nemlig streiken avblåst for bussjåførene som har fått gjennom flere av sine krav. Ifølge FriFagbevegelse har de blant annet fått gjennomslag for at årslønnen til bussjåfører skal øke med nærmere 20 000 kroner og at det skal arbeides med å sikre bedre arbeidstidsordninger og sikkerhetstiltak for sjåførene.

Vekterne står fremdeles i streik.

Østensen og de andre politikerne pekte på at det har noe å si hvilke politiske parti som styrer, også for arbeidstakere og de som streiker.

«I over 100 år har Arbeiderbevegelsen tatt kampen for et trygt, men også anstendig arbeidsliv. Det siste ser ut til å være glemt i flere bransjer. Og bedre blir det ikke når de som sitter med makta, gir arbeidsgiverne fri passasje til midlertidige stillinger, skattekutt til rikeste og feite lederlønninger til de på topp. Selvsagt blir det forskjell mellom folk. Og de vokser i rekordfart når dét er politikken over lang tid. Kamerater, det betyr noe hvem som styrer», slo Østensen fast.

Kenneth Mørk er fornøyd med markeringen og mener den viser samholdet i arbeiderbevegelsen.

«Samholdet mellom arbeidsfolk står sterkt, og vi har i dag fortalt med ord og handling at kampen for anstendige lønns- og arbeidsvilkår er en kamp vi tar sammen«, avslutter LO-lederen i Kristiansand og omegn.

Kristiansand Arbeiderparti står skulder ved skulder i solidaritet med vekterne som streiker.

Fanemarkering

Foto: Ida Hirst