Hun har Mot til å si ifra

Torsdag kveld denne uken fikk Jannike Arnesen Mot til å si ifra-prisen 2020 for sitt uredde engasjement i sosiale medier og det offentlige ordskiftet i Kristiansand. Prisen ble delt ut av Stiftelsen Fædrelandsvennen.

Jannike

Foto: Privat

Skrevet av: Kai Steffen Østensen

Torsdag kveld var det samlet til debatt om ytringsfrihet på Arkivet i Kristiansand. I løpet av kvelden ble også Mot til å si ifra-prisen delt ut til Ap-politiker Jannike Arnesen og Unge Høyre-politiker og Ungdommens ordfører i Kristiansand Nicolai Østeby.

Det var Stiftelsen Fædrelandsvennen som delte ut prisen, og stiftelsen er en selvstendig og privat allmennyttig stiftelse. Formålet med den er å sikre og fremme Fædrelandsvennens grunnsyn, redaksjonelle uavhengighet og tilknytning til Agder, og det grunnsynet bygger ifølge vedtektene på de liberale humanistiske og demokratiske idealer med vern av ytringsfrihet og den enkeltes frihet.

- Stått stødig i stormen

Karen-Lise S. Knudsen delte ut prisen på vegne av styret i stiftelsen. Hun viste til den harde debatten som har vært på Sørlandet de siste årene.

«Det har en stund vært mye støy i det offentlige ordskiftet her sør, spesielt i sosiale medier. Det førte blant annet til at Fædrelandsvennen stengte sine kommentarfelt. I et slikt klima kan det noen ganger kreve ekstra mot å stå frem med sine meninger utenfor eget ekkokammer, fordi man da risikerer å bli angrepet på person og ikke sak, og utsatt for hets både direkte og på nett», sa hun.

Og nettopp derfor fikk Jannike Arnesen prisen, etter at styret i Stiftelsen Fædrelandsvennen selv hadde nominert henne til den. Ifølge prisutdeleren var Arnesen en verdig mottaker fordi hun har våget å si ifra og har stått stødig i stormene i sosiale medier.

Selv sier Jannike Arnesen at det var stas å motta pris, og at det skjedde på Arkivet gjorde det ekstra spesielt.

«Det er stas, men det var også spesielt å motta prisen på Arkivet. For der satt min farfar som var motstandsmann. Han hadde mot til å si ifra», forteller hun.

Med prisen følger det også penger, og Ap-politikeren har valgt å gi dem til Demokratisenteret på Utøya.

«Pengene gir jeg til demokratiopplæring på Utøya. Det gjør jeg fordi Utøya, som Arkivet, er livsviktige symboler på at disse mørke hullene i historien ikke må få gjenta seg. Både terrorangrepet i 2011 og andre verdenskrig startet med at noen forsøkte å dele menneskeheten inn i oss og dem. Spre løgn og hat om enkelte grupper», sier Arnesen.

«Derfor er jeg rørt og ydmyk over at juryen tildeler meg prisen for mot til å si ifra», avslutter hun.

Kristiansand Arbeiderparti gratulerer henne stolt med prisen!